Dag 6.3.28 - De gang naar het ziekenhuis - Reisverslag uit 's-Hertogenbosch, Nederland van Kirsten Lierop - WaarBenJij.nu Dag 6.3.28 - De gang naar het ziekenhuis - Reisverslag uit 's-Hertogenbosch, Nederland van Kirsten Lierop - WaarBenJij.nu

Dag 6.3.28 - De gang naar het ziekenhuis

Door: Kirsten

Blijf op de hoogte en volg Kirsten

15 Juni 2015 | Nederland, 's-Hertogenbosch

Vanochtend start de week net zo als anders. Op naar het ziekenhuis. Naast het parkeervak waarin ik parkeer zwaait op het laatste moment nog een autodeur open. Een oudere dame komt er al sorry zeggend huppelend uit. Ik parkeer de auto. Even later loop ik het echtpaar wandelend voorbij. Al cynisch zegt ze “leuk uitstapje hé!”. Ik zeg “Ja”. In mijn hoofd denk ik, een prima uitstapje als ze me beter kunnen maken! Een glimlach verschijnt op mijn gezicht. Ik recht mijn rug en loop door. Natuurlijk heb ik ook geen zin om elke week, soms meerdere keren, het ziekenhuis binnen te lopen. Ik denk al met al dat ik dit ziekenhuis het afgelopen jaar wel 100 keer in en uit ben gelopen als het niet meer is. En erop rekenend dat ik mij de komende vier jaar steeds minder hoef te melden zullen er ook nog wel een keer of 100 tot 200 bijkomen. Ik parkeer standaard buiten op het veld. Dan kan ik nog een stukje lopen, even de benen strekken. Ik bekijk de geel-grijze parkeergarage, de voorgevel van het ziekenhuis, bekijk alle rokers die op de niet-roken banken zitten met of zonder infuus of geliefden bij hen.

Dan kom ik bij de entree, elke keer is er wel iemand die loopt te duwen bij de roldeur. Elke keer laat ik ze voor gaan. Ze zullen vast haast hebben, denk ik maar. Na de roldeur staat er vaak een rolstoel met een trotse uitgeputte moeder. Maxicosi met haar baby op schoot, ballon aan de rolstoel vastgeknoopt, een vrijwilliger of vader achter de rolstoel. Ik kijk ernaar met dubbele gevoelens. Inmiddels kan ik dit redelijk goed ‘gewoon’ observeren, ben ik blij voor deze kersverse mama. Tegelijkertijd is het voor mij natuurlijk heel dubbel...is de leukemie begonnen bij mijn bevalling, door de losgekomen hormonen en veel bloedverlies? En een broertje of zusje voor Fleur zit er rationeel gezien niet meer in. Los van of ik wel of niet vruchtbaar blijf, ben ik na mijn behandeling een stuk ouder, heeft mijn lijf de nodige schade opgelopen en weet ik niet of ik het überhaupt nog wel durf.

Ik loop door, ga met de roltrap omhoog. Bekijk de informatiebalie, zeg hallo tegen de vrijwilligers en sla linksaf bij het cadeauwinkeltje. Nog een keer naar rechts en dan sta ik voor de keuze: ga ik met de trap een verdieping omhoog of pak ik de lift. De meeste zullen zonder na te denken de trap pakken. In het afgelopen jaar zijn er meerdere periodes geweest dat ik de lift heb gepakt; te zwak, misselijk, niet genoeg spierkracht in mijn benen. Nu nog maak ik elke keer bewust de keuze om met de trap te gaan en ben ik blij dat ik dit weer kan. Eenmaal boven aangekomen begroet ik de assistenten en loop door naar het Oncologisch Centrum. De moed zakt dan toch wel een beetje in mijn schoenen. Wil ik hier zijn, nee natuurlijk niet. Meld ik mij hier netjes voor mijn wekelijkse afspraak: ‘Ja absoluut!’. Alles om beter te worden.

Ik zwaai naar de verpleegkundigen en meld me bij de balie. Ik krijg de keuze voor een bed of een stoel. Ik kies altijd een stoel op de open zaal. Dan is het wachten tot een van de verpleegkundigen bloed komt afnemen. Het roltafeltje naast de stoel wordt uitgeklapt, alle (steriele) spullen - naald, handschoenen, NaCl, heparine, pleister, gaasje met alcohol - worden neergelegd. We maken een praatje. Ze voelt waar mijn PAC zit en prikt. Mijn PAC wordt door gespoten en daarna wordt er bloed opgezogen. De adapter wordt op het slangetje bevestigd en de bloedafname buisjes worden erin geduwd. Eerst twee afvalbuisjes en dan de buisjes met bloed die opgestuurd worden naar het lab. De naald wordt er uitgehaald en er wordt een pleister op mijn huid geplakt. Ik bedank de verpleegkundige en loop dezelfde weg terug naar buiten. Nu is het wachten op het telefoontje van de arts. Elke week weer spannend. Zitten mijn witte bloedcellen op het gewenste niveau? Moet de dosering van mijn medicatie aangepast worden? Hoe gaat het met mijn lever? En één keer per maand...zijn er leukemie cellen in mijn bloed te zien? En die dag is vandaag. Dan zit ik thuis op de bank, te wachten. Ik kijk op de klok, het is tien minuten later. Nog langer wachten. En zo wacht ik de hele dag tot daar “Privenummer” op mijn telefoon verschijnt. Dan weet ik het zeker. Grote Smurf.

Helaas is vandaag toch ook weer een dag dat alles anders loopt dan verwacht. Tegen een uur of 1 schakel ik mijn telefoon door naar Adriaan. Dan kan Grote Smurf de bloedwaarden aan hem doorgeven terwijl ik slaap. Na het rusten fiets ik naar de psycholoog. Tegen een uur of vier hebben we nog niets gehoord. Zelf toch maar bellen. Mijn behandelend arts is niet meer aanwezig. Balen. Juist nu, juist vandaag als het extra spannend is. Gelukkig krijgen we wel de gewone bloeduitslagen: HB 7.9, leuko’s 5.5, neutrofielen 3,5, trombo’s 214, ALAT 93. Mijn witte bloedcellen zijn dus ietwat verhoogd. Het zou kunnen komen door de verkoudheid bij Fleur, dat mijn lijf extra witte bloedcellen aan maakt. Misschien door het extra gezonde eten...misschien wordt mijn lijf wel zo sterk dat we meer chemo hebben om dit tegen te werken (voelt heel erg dubbel!) ... Linksom of rechtsom betekent dit waarschijnlijk weer extra chemotabletten. We maken een afspraak voor morgenochtend. Hopelijk lukt het dan wel om de ALL differentiatie uitslag te krijgen.

Dag 6.3.25 - #tabletten 4, #prikken: 0
Dag 6.3.26 - #tabletten 4, #prikken: 0
Dag 6.3.27 - #tabletten 4, #prikken: 0
Dag 6.3.28 - #tabletten 4, #prikken: 1

  • 15 Juni 2015 - 21:53

    Marloes Van De Sande:

    Hi Kirsten,

    Spannend!
    Ik hoop dat je aankomende nacht toch een goede nachtrust hebt.

    Groetjes Marloes

  • 16 Juni 2015 - 21:47

    Carien:

    Lieve Kirsten,
    Wat weer een spanende en onzekere tijd... We duimen dat alles goed is!!
    Liefs Carien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, 's-Hertogenbosch

I'm a survivor!

Ik heb dit dagboek in het leven geroepen om deze hele nare nachtmerrie van me af te kunnen schrijven en te delen met wie het wil lezen. Zodat ik als ik straks oud, grijs en rimpelig ben nog eens terug kan kijken op deze extreem uitdagende periode in mijn leven. En zal kunnen zeggen hoe sterk ik me hier door heen heb gevochten samen met iedereen om me heen. Trots op Fleur, Adriaan en mijn familie en vrienden. Het zullen tranentrekkende stukjes zijn, waarin ik niets onbenoemd zal laten maar ook met kracht, humor en hoop. Ik schrijf dit dagboek dan echt voor mij en voor mij alleen om alles een plekje te kunnen geven. Kies er zelf voor of en wat je wil lezen.

Ik bereid me voor op een hele heftige strijd, een 'survival of the fittest' ;-), een soort van vierde wereldoorlog die hier in het Jeroen Bosch Ziekenhuis gewonnen gaat worden. Ik voel me sterk en strijdbaar. Laat die stomme klote kankercellen maar komen. Dat jullie het vast weten. Ik ga deze oorlog winnen!!!

Positiviteit en mentale kracht gaan mij hier door heen slepen. Hier heb ik jullie dan ook hard bij nodig want het wordt een zeer lange weg vol met obstakels. En hiervoor heb ik al een aantal leuke opdrachten bedacht voor degenen die willen :-p. Maar naast de tranen wil ik vooral genieten van het leven en lachen veel lachen. Mocht ik ondanks alles niet veel tijd meer hebben dan wil ik van elke dag een feestje maken.

Ik heb een heel mooi doel om voor te strijden – onze lieve dochter Fleur.

Opdracht 1: voor degene die dit lezen: geniet van elke dag – het is nu weer eens pijnlijk duidelijk geworden dat dit echt belangrijk is. Beloof mij dat jullie dubbel gaan genieten - ook voor mij - tot ik het zo meteen zelf weer kan! Vooral delen die mooie verhalen, foto's en flauwe grappen dat biedt ons de nodige afleiding.

Laat de strijd beginnen! Wij zijn er klaar voor.


Dag 1

Acht weken na de bevalling van mijn dochter Fleur was ik nog steeds niet hersteld. Er volgde een uitgebreid bloedonderzoek. 's Middags had ik vier gemiste oproepen van de huisarts. Ik werd meteen doorgestuurd naar de Eerste Hulp. Binnen het uur werd er gesproken over een opname, beenmergpunctie en het stoppen met borstvoeding. Het bloedonderzoek wees in een bepaalde richting.

Het was foute boel! De volgende ochtend werd mijn grootste nachtmerrie werkelijkheid. Ik had Acute Lymfatische Leukemie. Overlevingskansen 30-40%. BAM! Daar zit je dan als kersverse moeder, 32 jaar oud, vol met ambities en dromen. Ga ik dood? Zal ik mijn dochter zien opgroeien? Vanaf moment één besloot ik dat ik bij de overlevers hoor. “Fleur, mama gaat voor jou en papa vechten! HARD, HEEL HARD!”.

En zo zit je van het een op het andere moment in een héle slechte B-film. Een film waarin ik probeer te overleven, ik als controlfreak de complete controle over mijn lijf en leven kwijt ben, mijn partner ineens papa én mama is voor Fleur, voor mij zorgt, fulltime werkt, en alle andere dingen regelt. Ons leven staat compleet op zijn kop.

Om alles een plekje te kunnen geven hou ik een blog bij. Hierin kan ik mijn angsten, frustraties en geluksmomenten met familie en vrienden delen. Want je bent ineens kankerpatiënt. Ja, zo eentje waar mensen op straat of in de supermarkt naar kijken. Door de chemotherapie wordt je eerst zieker gemaakt om beter te kunnen worden. Met alle bijwerkingen van dien. Als de artsen en verpleegkundigen in mijn 'Winning Team' van de hematologie afdeling in het Jeroen Bosch Ziekenhuis zorgen dat mijn lijf het blijft doen, zorg ik voor de mentale geestkracht! Ik voel me sterk en strijdbaar. Laat die stomme klote kankercellen maar komen. Dat jullie het vast weten. Ik ga deze oorlog winnen!!!

Recente Reisverslagen:

21 Februari 2017

The End deel 2 - PAC loos

14 Februari 2017

The End - heel erg bedankt allemaal!

14 Februari 2017

Dag 7.12.28 - SHOCKING FACTS

13 Februari 2017

Een overzicht van de afgelopen 2 jaar en 8 maanden

13 Februari 2017

Lessons learned 8 - Donoren
Kirsten

Actief sinds 05 Juli 2014
Verslag gelezen: 515
Totaal aantal bezoekers 207774

Voorgaande reizen:

04 Juli 2014 - 03 Juli 2019

I'm a survivor!

Landen bezocht: