Dag 5.9 - de prednison slaat aan - Reisverslag uit 's-Hertogenbosch, Nederland van Kirsten Lierop - WaarBenJij.nu Dag 5.9 - de prednison slaat aan - Reisverslag uit 's-Hertogenbosch, Nederland van Kirsten Lierop - WaarBenJij.nu

Dag 5.9 - de prednison slaat aan

Door: Kirsten

Blijf op de hoogte en volg Kirsten

28 Februari 2015 | Nederland, 's-Hertogenbosch

Moe was ik gisteravond. Dus op tijd mijn bedje in. Vannacht ben ik wel weer veel wakker geweest. Helaas, de bekende bijwerking van de prednison. Vandaag dag 9, nog een week met een hoge dosering te gaan en dan afbouwen. Nog even volhouden. Qua eten gaat het gelukkig nog goed. De nachtelijke vreetbuien weet ik nu met mentale kracht nog tegen te houden. En zo puzzel ik 's nachts dus vrolijk door met een glas melk. Melk de witte motor.

Rond 6 uur toch het bedje maar weer ingeslopen. Gelukkig heb ik nog een paar uurtjes kunnen pakken. Na de fruithap van Fleur samen op de fiets naar de stad. Bewegen. Herstellen. En zo halen we kilo's fruit op de markt met de bakfiets. Goed voor liters verse vruchtensapjes voor dat legioen Kirsten soldaatjes. Een extra rondje fietsen. Naar huis, een boterham eten en naar bed. Slapen. Eruit. Op naar het volgende conditierondje. Lopen. We lopen een dikke 3 kilometer langs de stad. Lekker even buiten zijn. Wel ben ik enorm klam. De medicijnen worden eruit gewerkt denk ik. Dus thuis snel onder de douche en schone kleren aan.

Fase 5 zit er voor 2/3 op. Nog één kuurdag volgende week vrijdag en me door de prednisonpillen heenwerken dan gaan we door naar de volgende beenmergpunctie. Ik heb er het volle vertrouwen in dat ook deze weer goed gaat zijn. Het is wat dat betreft met deze ziekte wel balen. Bij andere soorten tumoren voel je daadwerkelijk een knobbeltje zitten of pijn in je lijf. Dat heb ik dus niet. Bloed voel je niet, daar heb je geen indicatoren die je zelf kan bijhouden of het wel of niet goed met je gaat. Rete-irritant. Want ik ben dus compleet overgeleverd, tot de arts me verteld hoe het daadwerkelijk met me gaat. Handig voor zo'n controlfreak als ik. Er is geen andere keuze. En daarbij zijn de verhalen die ik hoor, lees, tegenkom bij een recidief van deze ziekte niet positief. Laten we zeggen helemaal niet positief. Zeg maar vooral grote donderwolken. Het gebeurt mij te vaak dat ik verhalen hoor dat men dan binnen een maand tussen 6 plankjes onder de aarde ligt. Dat gaat mij dus niet gebeuren. De chemo moet zijn werk doen en mij beter maken zodat ik oud en grijs kan worden met Adriaan en Fleur.

Ook vandaag lopen we in een winkeltje tegen iemand aan. We raken in gesprek. Ze heeft een vriendin aan leukemie verloren. Gadver. Wil ik niet weten, wil ik niet horen. Wat een rot ziekte. Ik voel me vaak geen kankerpatiënt. Dat is raar want ik heb genoeg last van bijwerkingen, en laten we eerlijk zijn, mijn leven momenteel staat natuurlijk alleen maar in het leven van medicijnen, artsen, bloedprikken, kuren, uitslagen, bewegen en ga zo maar door. Kortom kanker. Ik wil geen kankerpatiënt zijn. Maar ja je hoeft maar in de spiegel te kijken en tadaa, verrassing...een kale, dikke, kankerpatiënt. Haha. En zo reageert dus ook je omgeving op je. Mensen die omkijken op straat. Balen. Hopelijk wordt dat straks minder als mijn haar na het laatste slagveld weer fier gaat groeien en krullen.

Zo dat was hem weer.

Gewicht: 75,2

#tabletten: 10, #prikken: 0

  • 28 Februari 2015 - 19:35

    Petra Stijnen Vleeshouwers:

    Lieve Kirsten,
    Iedere kankerpatiënt is anders. Iedereen heeft verhalen waar je niet altijd op staat te wachten. Maar blijf jezelf en ga op je intuïtie af, je eigen gevoel volgen. Als jij denkt zo ga ik het doen vandaag , dan is dat het enige juiste!
    Je doet het heel goed!
    Lieve groet
    Petra uit Weert

  • 13 Maart 2015 - 15:35

    Lindsay:


    Hey Kirsten,

    trek je vooral niets aan van de nare verhalen van andere mensen... jij hebt je eigen strijd en bovendien is ieder geval anders . Je doet het super en er is geen reden om niet positief denken! Als mensen beginnen over hun eigen kwalen en nare verhalen, gewoon weglopen of gewoon zeggen dat je daar niet op zit te wachten. Jammer dan dat je even wat minder 'beleefd' bent! En nee, je bent niet je ziekte, je bent en blijft gewoon Kirsten:)!

    Geniet van je vakantie bij je ouders en daarna met je gezinnetje. Leuk om Fleur te zien! Jammer dat je zo ver weg woont, anders kwam ik even langs met Marion, konden ze samen spelen:)

    X
    Lindsay

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, 's-Hertogenbosch

I'm a survivor!

Ik heb dit dagboek in het leven geroepen om deze hele nare nachtmerrie van me af te kunnen schrijven en te delen met wie het wil lezen. Zodat ik als ik straks oud, grijs en rimpelig ben nog eens terug kan kijken op deze extreem uitdagende periode in mijn leven. En zal kunnen zeggen hoe sterk ik me hier door heen heb gevochten samen met iedereen om me heen. Trots op Fleur, Adriaan en mijn familie en vrienden. Het zullen tranentrekkende stukjes zijn, waarin ik niets onbenoemd zal laten maar ook met kracht, humor en hoop. Ik schrijf dit dagboek dan echt voor mij en voor mij alleen om alles een plekje te kunnen geven. Kies er zelf voor of en wat je wil lezen.

Ik bereid me voor op een hele heftige strijd, een 'survival of the fittest' ;-), een soort van vierde wereldoorlog die hier in het Jeroen Bosch Ziekenhuis gewonnen gaat worden. Ik voel me sterk en strijdbaar. Laat die stomme klote kankercellen maar komen. Dat jullie het vast weten. Ik ga deze oorlog winnen!!!

Positiviteit en mentale kracht gaan mij hier door heen slepen. Hier heb ik jullie dan ook hard bij nodig want het wordt een zeer lange weg vol met obstakels. En hiervoor heb ik al een aantal leuke opdrachten bedacht voor degenen die willen :-p. Maar naast de tranen wil ik vooral genieten van het leven en lachen veel lachen. Mocht ik ondanks alles niet veel tijd meer hebben dan wil ik van elke dag een feestje maken.

Ik heb een heel mooi doel om voor te strijden – onze lieve dochter Fleur.

Opdracht 1: voor degene die dit lezen: geniet van elke dag – het is nu weer eens pijnlijk duidelijk geworden dat dit echt belangrijk is. Beloof mij dat jullie dubbel gaan genieten - ook voor mij - tot ik het zo meteen zelf weer kan! Vooral delen die mooie verhalen, foto's en flauwe grappen dat biedt ons de nodige afleiding.

Laat de strijd beginnen! Wij zijn er klaar voor.


Dag 1

Acht weken na de bevalling van mijn dochter Fleur was ik nog steeds niet hersteld. Er volgde een uitgebreid bloedonderzoek. 's Middags had ik vier gemiste oproepen van de huisarts. Ik werd meteen doorgestuurd naar de Eerste Hulp. Binnen het uur werd er gesproken over een opname, beenmergpunctie en het stoppen met borstvoeding. Het bloedonderzoek wees in een bepaalde richting.

Het was foute boel! De volgende ochtend werd mijn grootste nachtmerrie werkelijkheid. Ik had Acute Lymfatische Leukemie. Overlevingskansen 30-40%. BAM! Daar zit je dan als kersverse moeder, 32 jaar oud, vol met ambities en dromen. Ga ik dood? Zal ik mijn dochter zien opgroeien? Vanaf moment één besloot ik dat ik bij de overlevers hoor. “Fleur, mama gaat voor jou en papa vechten! HARD, HEEL HARD!”.

En zo zit je van het een op het andere moment in een héle slechte B-film. Een film waarin ik probeer te overleven, ik als controlfreak de complete controle over mijn lijf en leven kwijt ben, mijn partner ineens papa én mama is voor Fleur, voor mij zorgt, fulltime werkt, en alle andere dingen regelt. Ons leven staat compleet op zijn kop.

Om alles een plekje te kunnen geven hou ik een blog bij. Hierin kan ik mijn angsten, frustraties en geluksmomenten met familie en vrienden delen. Want je bent ineens kankerpatiënt. Ja, zo eentje waar mensen op straat of in de supermarkt naar kijken. Door de chemotherapie wordt je eerst zieker gemaakt om beter te kunnen worden. Met alle bijwerkingen van dien. Als de artsen en verpleegkundigen in mijn 'Winning Team' van de hematologie afdeling in het Jeroen Bosch Ziekenhuis zorgen dat mijn lijf het blijft doen, zorg ik voor de mentale geestkracht! Ik voel me sterk en strijdbaar. Laat die stomme klote kankercellen maar komen. Dat jullie het vast weten. Ik ga deze oorlog winnen!!!

Recente Reisverslagen:

21 Februari 2017

The End deel 2 - PAC loos

14 Februari 2017

The End - heel erg bedankt allemaal!

14 Februari 2017

Dag 7.12.28 - SHOCKING FACTS

13 Februari 2017

Een overzicht van de afgelopen 2 jaar en 8 maanden

13 Februari 2017

Lessons learned 8 - Donoren
Kirsten

Actief sinds 05 Juli 2014
Verslag gelezen: 579
Totaal aantal bezoekers 207666

Voorgaande reizen:

04 Juli 2014 - 03 Juli 2019

I'm a survivor!

Landen bezocht: