Dag 3.36 - Opspuitfoto, BH pret en kuur 15! - Reisverslag uit 's-Hertogenbosch, Nederland van Kirsten Lierop - WaarBenJij.nu Dag 3.36 - Opspuitfoto, BH pret en kuur 15! - Reisverslag uit 's-Hertogenbosch, Nederland van Kirsten Lierop - WaarBenJij.nu

Dag 3.36 - Opspuitfoto, BH pret en kuur 15!

Door: Kirsten

Blijf op de hoogte en volg Kirsten

09 December 2014 | Nederland, 's-Hertogenbosch

Gisterochtend opnieuw bloedprikken en wat ik niet had verwacht is dus toch gelukt. It giet oan! Mijn lijf heeft zich weer voldoende hersteld. Spullen pakken en naar het ziekenhuis. Mijn bloedwaarden zijn:

HB: 7.3 (was 7.2)
Leuko's: 5.5 (was 3.2)
Neutro's: 2.0 (was 0.5)
Trombo's: 400 (was 305)
ALAT: 40 ( was 39)
Cholesterol: 7.4 (was 9.7)
Triglyceriden: 2.6 (was 2.8)

Enerzijds fijn om door te kunnen, want als ik deze drie kuren van fase 3b zonder problemen doorloop ben ik vlak voor kerst klaar. En dan heb ik 2 weken vakantie en ben ik dus met kerst en oud op nieuw thuis. Dat lijkt me heerlijk. Bijkomen en genieten van de feestdagen.

Nu ik dit zo opschrijf weet ik eigenlijk niet of dit nu de 15e of 16e kuur is. Erg bizar eigenlijk. Ik heb het opgezocht. Het is kuur 15. Soms kan ik er nog erg boos om worden. Hoeveel kuren er nodig zijn om weer beter te worden. Andere kankerpatiënten zijn wellicht al met 6 of 7 kuren klaar. Alles om beter te worden! Nog een stuk of 12 te gaan voor we de onderhoudsfase in gaan met de laatste 12. En dan door met pillen.

In het ziekenhuis aangekomen leer ik eerst hoe ik de chemospuiten zelf kan zetten. Ik zet 4 spuiten op 2 dagen tijd met 12 uur ertussen. Ik ben een van de eerste als niet dé eerste waarvoor ze deze uitzondering maken. Waarvoor veel dank. Zo hoeven we Fleur niet uit bed te halen als zij al diep in dromenland is. An sich is het zetten van deze spuiten niet veel anders dan het zetten van een trombose spuit maar het blijft natuurlijk wel chemo. Dus we krijgen een boodschappen tas vol met materiaal mee. De chemo, naalden, handschoenen, matjes, een schort, en een naaldencontainer. Wie had gedacht dat ik mijn hand niet meer om zou draaien voor dit soort prikken? Ik heb het gezegd, die lieve artsen helpen mij van mijn prikangst af...;p.

Dan is het tijd om het infuus aan te sluiten. Verdorie mijn PAC weigert weer dienst. Dus er wordt een tweede keer geprikt. Er komt helemaal geen bloed terug in de lijn. En dus wordt er besloten om een opspuitfoto te maken. Zo weten we zeker dat de chemo in de bloedbaan terecht komt. Op naar radiologie om contrastvloeistof door mijn lijn te spuiten om met echoapparatuur te kijken of deze wel in mijn ader beland. Gelukkig is dat zo. Echter de vloeistof gaat eerst omhoog mijn ader in voordat het naar beneden stroomt. Raar! Waarschijnlijk zit er aan het uiteinde van het slangetje bij mijn hart een stolsels dat dit veroorzaakt. Mijn BH met beugels heb ik voor deze exercitie uit moeten trekken. Als ik klaar ben loop ik met mijn BH in mijn hand naar buiten. In de deuropening zwaai ik met mijn BH richting Adriaan die meteen de radioloog achter mij aan kijkt. Die weet op zijn beurt niet waar hij moet kijken. Haha. Grappig. Adriaan roept nog richting de radioloog: tja je bent niet de eerste. Ze is wel eens eerder uitgekleed. Haha, vooral blijven lachen! Volgende keer mijn kanten BH-tje maar eens proberen?

Terug naar de afdeling. Hier wordt een sterk anti-stollingsmiddel in mijn PAC gespoten. Een gootsteenontstopper, zeg maar. Hopelijk helpt dit en lost dit het stolsel op. In het ergste geval moet ik een nieuwe PAC laten plaatsen. Nou, alles behalve dat wat mij betreft dat ding zit net 2 maanden. Na een uur inwerken komt de arts-assistent het anti-stollingsmiddel weer opzuigen. Even gebeurt er niets en zie ik verbaasde gezichten. Gelukkig stroom daarna het bloed in overvloed terug. Fijn. Dat betekent dat bloedafname de komende periode ook hopelijk minder problematisch zal verlopen. Aangezien dit veel tijd heeft gekost wachten we nu eerst op de beruchte ruggenprik voordat het infuus wordt aangesloten.

De ruggenprik verloopt goed. De neuroloog prikt iets lager dan normaal. En stoot de naald met meer kracht naar binnen. Poeh. Dat was heftig. Hij zit wel meteen goed en de liquor druppelt eruit. Dat wordt weer opgevangen in de buisjes. Chemo erin, naspoelen, naald eruit. Hé hé dat hebben we weer gehad. Wat een nare prik blijft dit toch.

Dan gaat het infuus eraan. Gemengd met zoutoplossing is het dik een liter vloeistof die er in een uur ingepompt wordt. De chemo is koud en dat voel ik in mijn lijf in mijn borst. Niet echt prettig. Ik probeer nog met mijn handen het infuusslangetje wat op te warmen zodat de vloeistof nog net wat warmte mee pikt. Het scheelt een beetje maar niet veel. Na een uur ben ik helemaal kapot, emotioneel en gebroken. Elke keer weer erg heftig zo'n dag. Terwijl de chemo inloopt voel ik mijn lijf moe worden en zakken mijn ogen dicht. De afspraken kaart nog ophalen, chemotabletten mee, de tas met alles mee voor de chemospuiten en snel naar huis. Uitgeteld lig ik op de bank.

En dan krijg ik een berichtje. Iemand die in dezelfde periode als mij is gediagnosticeerd met leukemie heeft de strijd verloren. Zij heeft de complete remissie nooit mogen bereiken. Poeh heftig. Ondanks dat ik heel erg positief ben en veel vertrouwen heb in de toekomst komt dit bericht toch hard aan. Zo had het met mij dus ook af kunnen lopen. Jeetje. Tot op heden heb ik los van wat 'kleine' strubbelingen weinig echte tegenslagen gehad. En zo tel ik mijn zegeningen. Het gaat goed. Ik ben nog steeds in complete remissie, de behandeling slaat dus aan en mijn lijf lijkt het tot op heden goed te houden. Ondanks het feit dat het her en der af en toe wel wat begint te kraken. Na een skype gesprek met mijn vader ben ik weer bij positieven en kijk ik met Adriaan nog een filmpje.

Vandaag uitgeslapen, beetje opgeruimd in huis, boekje gelezen, sapje gemaakt want dat kan ik weer drinken, en lekker geluncht. Weer als een blok twee uur geslapen. En daarna nog wat meer aangerommeld en buiten een frisse neus gehaald met Riet en Fleur. Verder een rustig dagje. Voel me al weer stukken beter dan gisteren.

Dag 3.34 - #tabletten: 3, #prikken: 0
Dag 3.35 - #tabletten: 6, #prikken: 5
Dag 3.36 - #tabletten: 6, #prikken: 2

  • 09 December 2014 - 21:25

    Anke De Ruijter :

    Dag Kirsten,

    Ongelooflijk zo als jullie steeds de kleine geluksmomenten
    weten te pakken.
    Weet je wat ik bijzonder vind? Je spreekt over je ziekte in de verleden tijd: Zo had het met mij
    ook af kunnen lopen.
    Je hebt nog steeds 100procent remissie. Niet alleen is het lot je gunstig gezind;Fleurt, Adriaan en
    Je fantastische en lieve familie en vrienden .maken van jou een strijder: Jij en ik gaan voor de
    Overwinning

    Jouw"kleine strubbelingen" houden mij regelmatig bezig. Je doet het toch maar en je lijf laat je niet in de steek .Geweldig!

    Even een vraagje: Ik merk, dat minder mensen via jouw blog contact houden.
    vind je het wel leuk of heb je liever een smsje?
    Stuur je mij dan je 06-nummer of e-mail adres?

    Lieve groet voor allemaal
    Anke

  • 09 December 2014 - 22:27

    Mario Koppen:

    Hoi Kirsten.

    Wat heb je weer een rotdag gehad petje af,
    een goede vraag van Anke, ook Ik weet niet of je het wel leuk vindt de reacties.
    Laat op een of andere manier wat weten.
    We blijven je nog steeds volgen en met mij veel familie leden.

    Groetjes Mario

    PS wie had gedacht dat jij ooit zelf zou gaan prikken hahaha

  • 12 December 2014 - 10:25

    Alex:

    Hoi Kirsten,

    Mooi om te lezen dat je goed door blijft zetten met de hele waslijst aan behandelingen en afdelingen. Hou vol!!!

    Groet,

    Alex


  • 14 December 2014 - 16:54

    Olga(familie):

    Lieve Kirsten,

    Poeh, wel heftig allemaal hoor ! Waar moet je toch allemaal doorheen ? Je bent een echte
    survivor en een Super woman....!

    Fijn dat je kunt genieten van de kleine dingen en veel gelachen hebt op de surprise avond......lachen is een héle goeie medicijn...!

    Hopelijk ben je inderdaad met Kerst en Nieuwjaar vrij, dat zou super zijn !

    Veel sterkte voor de komende week en een dikke kus voor jullie allemaal !!!

    Veel liefs en denk aan je ! xxxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, 's-Hertogenbosch

I'm a survivor!

Ik heb dit dagboek in het leven geroepen om deze hele nare nachtmerrie van me af te kunnen schrijven en te delen met wie het wil lezen. Zodat ik als ik straks oud, grijs en rimpelig ben nog eens terug kan kijken op deze extreem uitdagende periode in mijn leven. En zal kunnen zeggen hoe sterk ik me hier door heen heb gevochten samen met iedereen om me heen. Trots op Fleur, Adriaan en mijn familie en vrienden. Het zullen tranentrekkende stukjes zijn, waarin ik niets onbenoemd zal laten maar ook met kracht, humor en hoop. Ik schrijf dit dagboek dan echt voor mij en voor mij alleen om alles een plekje te kunnen geven. Kies er zelf voor of en wat je wil lezen.

Ik bereid me voor op een hele heftige strijd, een 'survival of the fittest' ;-), een soort van vierde wereldoorlog die hier in het Jeroen Bosch Ziekenhuis gewonnen gaat worden. Ik voel me sterk en strijdbaar. Laat die stomme klote kankercellen maar komen. Dat jullie het vast weten. Ik ga deze oorlog winnen!!!

Positiviteit en mentale kracht gaan mij hier door heen slepen. Hier heb ik jullie dan ook hard bij nodig want het wordt een zeer lange weg vol met obstakels. En hiervoor heb ik al een aantal leuke opdrachten bedacht voor degenen die willen :-p. Maar naast de tranen wil ik vooral genieten van het leven en lachen veel lachen. Mocht ik ondanks alles niet veel tijd meer hebben dan wil ik van elke dag een feestje maken.

Ik heb een heel mooi doel om voor te strijden – onze lieve dochter Fleur.

Opdracht 1: voor degene die dit lezen: geniet van elke dag – het is nu weer eens pijnlijk duidelijk geworden dat dit echt belangrijk is. Beloof mij dat jullie dubbel gaan genieten - ook voor mij - tot ik het zo meteen zelf weer kan! Vooral delen die mooie verhalen, foto's en flauwe grappen dat biedt ons de nodige afleiding.

Laat de strijd beginnen! Wij zijn er klaar voor.


Dag 1

Acht weken na de bevalling van mijn dochter Fleur was ik nog steeds niet hersteld. Er volgde een uitgebreid bloedonderzoek. 's Middags had ik vier gemiste oproepen van de huisarts. Ik werd meteen doorgestuurd naar de Eerste Hulp. Binnen het uur werd er gesproken over een opname, beenmergpunctie en het stoppen met borstvoeding. Het bloedonderzoek wees in een bepaalde richting.

Het was foute boel! De volgende ochtend werd mijn grootste nachtmerrie werkelijkheid. Ik had Acute Lymfatische Leukemie. Overlevingskansen 30-40%. BAM! Daar zit je dan als kersverse moeder, 32 jaar oud, vol met ambities en dromen. Ga ik dood? Zal ik mijn dochter zien opgroeien? Vanaf moment één besloot ik dat ik bij de overlevers hoor. “Fleur, mama gaat voor jou en papa vechten! HARD, HEEL HARD!”.

En zo zit je van het een op het andere moment in een héle slechte B-film. Een film waarin ik probeer te overleven, ik als controlfreak de complete controle over mijn lijf en leven kwijt ben, mijn partner ineens papa én mama is voor Fleur, voor mij zorgt, fulltime werkt, en alle andere dingen regelt. Ons leven staat compleet op zijn kop.

Om alles een plekje te kunnen geven hou ik een blog bij. Hierin kan ik mijn angsten, frustraties en geluksmomenten met familie en vrienden delen. Want je bent ineens kankerpatiënt. Ja, zo eentje waar mensen op straat of in de supermarkt naar kijken. Door de chemotherapie wordt je eerst zieker gemaakt om beter te kunnen worden. Met alle bijwerkingen van dien. Als de artsen en verpleegkundigen in mijn 'Winning Team' van de hematologie afdeling in het Jeroen Bosch Ziekenhuis zorgen dat mijn lijf het blijft doen, zorg ik voor de mentale geestkracht! Ik voel me sterk en strijdbaar. Laat die stomme klote kankercellen maar komen. Dat jullie het vast weten. Ik ga deze oorlog winnen!!!

Recente Reisverslagen:

21 Februari 2017

The End deel 2 - PAC loos

14 Februari 2017

The End - heel erg bedankt allemaal!

14 Februari 2017

Dag 7.12.28 - SHOCKING FACTS

13 Februari 2017

Een overzicht van de afgelopen 2 jaar en 8 maanden

13 Februari 2017

Lessons learned 8 - Donoren
Kirsten

Actief sinds 05 Juli 2014
Verslag gelezen: 1840
Totaal aantal bezoekers 207656

Voorgaande reizen:

04 Juli 2014 - 03 Juli 2019

I'm a survivor!

Landen bezocht: