Dag 2.30 - Proosten op HET LEVEN - Reisverslag uit 's-Hertogenbosch, Nederland van Kirsten Lierop - WaarBenJij.nu Dag 2.30 - Proosten op HET LEVEN - Reisverslag uit 's-Hertogenbosch, Nederland van Kirsten Lierop - WaarBenJij.nu

Dag 2.30 - Proosten op HET LEVEN

Door: Kirsten

Blijf op de hoogte en volg Kirsten

04 Oktober 2014 | Nederland, 's-Hertogenbosch

Afgelopen week ben ik voor de tweede en derde keer naar de fysiotherapeut geweest voor 1-op-1 begeleiding bij het sporten. Best interessant. Ik leer vooral dat ik te snel over mijn grenzen heen ga. Tussen activiteiten door goed uitrusten is dus belangrijk. En zo zit ik in het half uurtje dat ik er ben 10 minuten op de fiets, wandel ik 10 minuten en doe wat arm of beenoefeningen. Met hartslagmeter. Het doel is om de conditie die ik nu heb te behouden. Als ik deze kan behouden gedurende dit traject is dat eigenlijk al heel knap. Mijn conditie verbeteren zit er waarschijnlijk niet in. Op goede dagen gaat de fysiotherapeut me dus afremmen, op slechte dagen zullen die 10 minuten toch ook gefietst moeten worden...De ‘base line’ blijft hetzelfde. Stiekem zit prestatiegerichte Kirsten mij nog in mijn oor te fluisteren dat ik ook nog wel een schepje er boven op kan doen. Interne strijd. Best lastig als je hoofd zo graag wil en je lijf het nu gewoonweg niet aan kan.

Helaas voorbeelden te over dat ik inderdaad beter naar mijn lijf mag luisteren. Afgelopen week voor het eerst weer met Adriaan buiten gefietst. Heerlijk! En het ging goed, dus we kunnen nog wel iets verder. Nog een extra bochtje - 30 minuten in het zonnetje fietsen door de Bossche Broek. De wind door Annabel (Pruikkie) – heerlijk! Tja, daar betaal ik later op de dag de prijs voor. Pijn in mijn lijf. Hmm...en zo vul ik dus nu voor de fysiotherapeut een activiteitenschema in dat ik door de dag heen bij hou. Over een paar dagen gaan we e.e.a. bekijken en dan wordt het inzichtelijk of ik mijn energie goed verdeel over de dag heen en of ik voldoende rust.

Afgelopen maandag heb ik met de hematoloog de optie van een centrale lijn besproken voor het plaatsen van infusen en afnemen van bloed. Mijn linkerarm is al slecht dus daar mag niet meer in geprikt worden. Om mijn rechterarm te sparen kan er een infuusslangetje in mijn lijf geplaatst worden dat langer blijft zitten. Deze lijn wordt dan geplaatst in een grotere ader richting mijn hart. Aan de buitenkant zit dan een slangetje met verschillende aansluitpoortjes voor de infusen. Maar hier kan ook bloed uit afgenomen worden. Er waren twee opties. Een lijn aan de binnenkant van mijn bovenarm of boven mijn sleutelbeen. An sich lijkt me zo’n oplossing fantastisch, echter zoiets plaatsen onder slechts een plaatselijke verdoving leek me iets minder. Het risico van bovenstaande is helaas het infectiegevaar. Enkel een pleister zorgt ervoor dat alles op zijn plek blijft zitten en bacteriën buiten blijven. In bad mag dan ook niet meer. Douchen kan wel.

Met dank aan mijn schoonouders en een vriendin van Riet kwam de port-a-cath in beeld. Dit is een implantaat ter grote van een flesdop (2cm) die op mijn borst geplaatst wordt onder de huid. Het principe is hetzelfde, dus ook hier wordt een grote ader aangeprikt met een slangetje richting mijn hart. Bij een infuus of bloedafname wordt er door mijn huid heen geprikt en klaar is kees. Daarbij kan ik in bad, kan Fleur niet aan slangetjes trekken, is er geen tot weinig infectiegevaar en het kan in principe gedurende de gehele behandeling blijven zitten, mits het niet gaat ontsteken.

De oncologisch verpleegkundige waar ik de laatste optie mee besproken heb gaf wel aan dat ik er een littekentje aan kan over houden wat zichtbaar is als ik een V-hals truitje aantrek. Een ‘oorlogswond’ zullen we maar zeggen. Nou...dat lijkt mij vooral iets om straks trots op te zijn! Wel goed dat het vermeld wordt. Laat mij eerst deze oorlog maar eens winnen, en het liefst op een zo comfortabel mogelijke manier. Dan zetten we straks de plastisch chirurgen wel aan het werk, haha. Hopelijk gaat mijn hematoloog ook akkoord met deze oplossing. En kunnen we deze kleine operatie onder volledige narcose volgende week al plannen. Achteraf gezien was het wel fijn geweest als we dit eerder hadden geweten dan waren de vaten in mijn linkerarm wellicht ook gespaard gebleven.

Gisteren voor de zekerheid een extra controle gedaan op mijn bloed. De waardes waren nog steeds oke, dus maandag gaan we weer starten – deel B van fase 2. Zojuist ben ik echter gebeld door het ziekenhuis of ik toch morgenavond al wil komen i.v.m. het spoelen. Anders loopt het schema in de war. Dus dat wordt een dag eerder mijn tas inpakken. Hopelijk ben ik aan het eind van deze heftige week - met infuus, ruggenprik en operatie - weer thuis.

En omdat alle feestjes gevierd dienen te worden hef ik vandaag met mijn familie een glas champagne op de 30e verjaardag van mijn broertje, de vaste aanstelling van Adriaan bij Volvo en niet te vergeten HET LEVEN!

Dag 2.26 - #tabletten 3, # prikken: 0
Dag 2.27 - #tabletten 3, # prikken: 0
Dag 2.28 - #tabletten 3, # prikken: 0
Dag 2.29 - #tabletten 2, # prikken: 1
Dag 2.30 - #tabletten 2, # prikken: 0

  • 04 Oktober 2014 - 22:48

    Truus:

    Kirsten, heel veel sterkte en succes deze week!
    En, proost, op je broer, maar vooral op het/ jouw/jullie leven!!

  • 05 Oktober 2014 - 15:42

    Elly En Rob ( Familie):

    Kirsten, hopelijk een hele fijne dag gehad met allen die je lief zijn en smaakte de champagne.
    Wij wensen je sterkte aankomende week en die port- a- cath zal heus een goede optie zijn.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, 's-Hertogenbosch

I'm a survivor!

Ik heb dit dagboek in het leven geroepen om deze hele nare nachtmerrie van me af te kunnen schrijven en te delen met wie het wil lezen. Zodat ik als ik straks oud, grijs en rimpelig ben nog eens terug kan kijken op deze extreem uitdagende periode in mijn leven. En zal kunnen zeggen hoe sterk ik me hier door heen heb gevochten samen met iedereen om me heen. Trots op Fleur, Adriaan en mijn familie en vrienden. Het zullen tranentrekkende stukjes zijn, waarin ik niets onbenoemd zal laten maar ook met kracht, humor en hoop. Ik schrijf dit dagboek dan echt voor mij en voor mij alleen om alles een plekje te kunnen geven. Kies er zelf voor of en wat je wil lezen.

Ik bereid me voor op een hele heftige strijd, een 'survival of the fittest' ;-), een soort van vierde wereldoorlog die hier in het Jeroen Bosch Ziekenhuis gewonnen gaat worden. Ik voel me sterk en strijdbaar. Laat die stomme klote kankercellen maar komen. Dat jullie het vast weten. Ik ga deze oorlog winnen!!!

Positiviteit en mentale kracht gaan mij hier door heen slepen. Hier heb ik jullie dan ook hard bij nodig want het wordt een zeer lange weg vol met obstakels. En hiervoor heb ik al een aantal leuke opdrachten bedacht voor degenen die willen :-p. Maar naast de tranen wil ik vooral genieten van het leven en lachen veel lachen. Mocht ik ondanks alles niet veel tijd meer hebben dan wil ik van elke dag een feestje maken.

Ik heb een heel mooi doel om voor te strijden – onze lieve dochter Fleur.

Opdracht 1: voor degene die dit lezen: geniet van elke dag – het is nu weer eens pijnlijk duidelijk geworden dat dit echt belangrijk is. Beloof mij dat jullie dubbel gaan genieten - ook voor mij - tot ik het zo meteen zelf weer kan! Vooral delen die mooie verhalen, foto's en flauwe grappen dat biedt ons de nodige afleiding.

Laat de strijd beginnen! Wij zijn er klaar voor.


Dag 1

Acht weken na de bevalling van mijn dochter Fleur was ik nog steeds niet hersteld. Er volgde een uitgebreid bloedonderzoek. 's Middags had ik vier gemiste oproepen van de huisarts. Ik werd meteen doorgestuurd naar de Eerste Hulp. Binnen het uur werd er gesproken over een opname, beenmergpunctie en het stoppen met borstvoeding. Het bloedonderzoek wees in een bepaalde richting.

Het was foute boel! De volgende ochtend werd mijn grootste nachtmerrie werkelijkheid. Ik had Acute Lymfatische Leukemie. Overlevingskansen 30-40%. BAM! Daar zit je dan als kersverse moeder, 32 jaar oud, vol met ambities en dromen. Ga ik dood? Zal ik mijn dochter zien opgroeien? Vanaf moment één besloot ik dat ik bij de overlevers hoor. “Fleur, mama gaat voor jou en papa vechten! HARD, HEEL HARD!”.

En zo zit je van het een op het andere moment in een héle slechte B-film. Een film waarin ik probeer te overleven, ik als controlfreak de complete controle over mijn lijf en leven kwijt ben, mijn partner ineens papa én mama is voor Fleur, voor mij zorgt, fulltime werkt, en alle andere dingen regelt. Ons leven staat compleet op zijn kop.

Om alles een plekje te kunnen geven hou ik een blog bij. Hierin kan ik mijn angsten, frustraties en geluksmomenten met familie en vrienden delen. Want je bent ineens kankerpatiënt. Ja, zo eentje waar mensen op straat of in de supermarkt naar kijken. Door de chemotherapie wordt je eerst zieker gemaakt om beter te kunnen worden. Met alle bijwerkingen van dien. Als de artsen en verpleegkundigen in mijn 'Winning Team' van de hematologie afdeling in het Jeroen Bosch Ziekenhuis zorgen dat mijn lijf het blijft doen, zorg ik voor de mentale geestkracht! Ik voel me sterk en strijdbaar. Laat die stomme klote kankercellen maar komen. Dat jullie het vast weten. Ik ga deze oorlog winnen!!!

Recente Reisverslagen:

21 Februari 2017

The End deel 2 - PAC loos

14 Februari 2017

The End - heel erg bedankt allemaal!

14 Februari 2017

Dag 7.12.28 - SHOCKING FACTS

13 Februari 2017

Een overzicht van de afgelopen 2 jaar en 8 maanden

13 Februari 2017

Lessons learned 8 - Donoren
Kirsten

Actief sinds 05 Juli 2014
Verslag gelezen: 882
Totaal aantal bezoekers 207623

Voorgaande reizen:

04 Juli 2014 - 03 Juli 2019

I'm a survivor!

Landen bezocht: